Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie. Instytucja Zarządzająca PROW 2014-2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Strona opracowana przez Lokalną Grupę Działania - „Z Nami Warto” w ramach operacji, której celem jest wdrażanie Strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność (LSR) współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach działania "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER" Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Przewidywane wyniki operacji: realizacja LSR - LGD “Z Nami Warto”.
01_slider
baner (1).jpg
baner (2).jpeg
4_www.jpg
baner (2).jpg
5_www.jpg
baner (4).jpeg
baner (4).jpg
7_www.jpg
baner (9).JPG
baner (10).JPG
baner (12).jpg
baner (14).JPG
baner (16).JPG
baner (6).JPG
3_www.JPG
6_www.jpg
8_www.jpg
11_www.jpg
Mamy to, 10 stycznia 2024 roku w Sali Centrum Badań i Rozwoju Nowoczesnych Technologii w Grzymysławicach Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania "Z Nami Warto” reprezentowane przez Prezesa Marka Przyjemskiego oraz Skarbnika Małgorzatę Lisiecką podpisało "Umowę o warunkach i sposobie realizacji strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność na lata 2023-2027" z Samorządem Województwem Wielkopolskim reprezentowanym przez Wicemarszałka Krzysztofa Grabowskiego. Środki finansowe uzyskane na realizację LSR wynoszą 4.041.026,60 EURO.
Samorządy gminne, na prośbę LGD, wskazały szkoły podstawowe, do których powinny trafić pakiety edukacyjne – pomoce dydaktyczne do nauki o klimacie. Przypomnę, że miały to być inne szkoły niż te, z których dzieci pojechały do Wrocławia na zajęcia edukacyjne. Pakiety edukacyjne otrzymały od LGD „Z Nami Warto” następujące samorządowe szkoły podstawowe w: Dobieszczyźnie, Kaczanowie, Kolniczkach, Nekli, Orzechowie, Pyzdrach i w Kołaczkowie.
Zakupione w ramach projektu współpracy pakiety edukacyjne składały się z: 1. Walizki Ekobadacza do obserwacji i analizy chemicznej wód oraz gleb. Zestaw umożliwia przeprowadzenie łącznie ok. 500 testów kolorymetrycznych na zawartość w wodzie: azotynów, azotanów, fosforanów, amoniaku, jonów żelaza, oraz określenie: skali twardości wody, stopnia kwasowości – pH, a także zbadanie kwasowości pobranej próbki gleby. 2. Skrzynki z pomocami - Labolab moduł – Pogoda i klimat, który porządkuje wiedzę uczniów na temat pogody i pomiarów jej składników, pór roku oraz zagrożeń wynikających z niebezpiecznych zjawisk pogodowych. Uczniowie poznają przyrządy służące do pomiaru składników pogody, a nawet samodzielnie budują klasową stację meteorologiczną. Podczas pracy z modułem są prowadzone obserwacje składników pogody – dane są codziennie zbierane i analizowane, a następnie konfrontowane z rzeczywistymi danymi pogodowymi z okolicy. Uczniowie badają pogodę, analizując informacje o opadach i temperaturach w miastach na całym świecie i zestawiają je z analogicznymi danymi lokalnymi. Porównują ze sobą dostępne informacje, w celu wyszukania sezonowych wzorców pogodowych i wpływu położenia geograficznego na pogodę. Ponadto uczniowie poznają strefy klimatyczne, badając lokalizacje na całym świecie, a następnie opracowują broszurę podróżną, aby podzielić się swoimi odkryciami z resztą klasy. Poznają także niebezpieczne zjawiska pogodowe i dyskutują o tym, w jaki sposób mogą one wpłynąć na ludzi. Wypracowują rozwiązania zmniejszające negatywny wpływ poznanych zjawisk i oceniają skuteczność swoich pomysłów. 3. Skrzynki z pomocami - Labolab moduł – Życie w ekosystemach, dzięki któremu uczniowie dowiadują się, w jaki sposób jesteśmy zależni od innych organizmów w ekosystemie, ze względu na nasze zapotrzebowanie na żywność, schronienie i niezbędny do oddychania tlen. W pięciu seriach, zaproponowanych w module, działań badawczych uczniowie zapoznają się z cyklem życia, dziedziczonymi i nabytymi cechami, adaptacjami i informacjami zawartymi w skamielinach. Dowiadują się również, w jaki sposób wszystkie te elementy wpływają na różnorodność życia na Ziemi. Uczniowie poznają te zagadnienia poprzez badanie, dyskusję i aktywne rozwiązywanie problemów. Dokonują obserwacji i przewidywań, analizują i zapisują dane, opracowują twierdzenia poparte dowodami i wnioskowaniem oraz oceniają związane z ekosystemami problemy i ich rozwiązania. Finalnie uczniowie zapoznają się z procesem projektowania technicznego. Pracując w grupach, analizują problemy środowiska i sugerują ich możliwe rozwiązania. Następnie wspólnie oceniają zaproponowane koncepcje, określając czy pomagają one rozwiązać problem, czy też szkodzą ekosystemowi, wywołując negatywne zmiany w jego obrębie. Każdy moduł jest zestawem klasowym i/lub szkolnym, co oznacza, że zawiera kompletny zestaw elementów potrzebnych do wykonania doświadczeń w zespołach złożonych z wielu uczniów. Podsumowując, mamy nadzieję, że przekazane pomoce edukacyjne będą często wykorzystywane. Wiem, że podobają się uczniom i są chętnie używane na lekcjach i zajęciach dodatkowych. Ufamy, że edukowanie m.in. dzieci pozwala nam mieć nadzieję, że rozpoczęty proces zmiany mentalności doprowadzi do powszechnych działań na rzecz spowolnienia zmiany klimatu.
Dzięki realizacji kolejnego projektu współpracy na obszarze LGD powstałe nowe małe inwestycje – centra edukacji dla klimatu. Mamy nadzieję, że to zalążek innych działań na rzecz klimatu w naszych gminach. Centrum, ponieważ jest to miejsce, w którym można przysiąść – odpocząć, naładować telefon ładowarką stacjonarną lub indukcyjną, w którą wyposażona jest ławka solarna.
11 grudnia odbyły się Świąteczne kulinaria w ramach projektu pn. "Moda na lokalne smaki". Gościliśmy w Folwark Konny Hermanów, gdzie świąteczny klimat sprzyjał gotowaniu. Lepiliśmy pierogi, uszka, gotowaliśmy czerwony barszcz, robiliśmy sałatkę śledziową, słodkie makiełki, piekliśmy piernika nadzianego powidłami i pierniki. Dziękujemy za przepisy i cenne rady podczas wspólnego gotowania.
24 listopada w naszym biurze odbyły się warsztaty specjalistyczne "Ziołowe Spa w ramach projektu pn. " Moda na lokalne smaki". Podczas spotkania pani Anna Roter zaprezentowała w jaki sposób można przygotować zestaw do pielęgnacji ciała z jadalnych produktów. Były kwiaty lotosu, stokrotki, róże, dzikie pomarańcze, cukier, sól kuchenna i olej kokosowy. Wszyscy wykonali swój zestaw, który zawierał: kokosowy peeling do ciała, kwiatowo-ziołowa sól do kapieli ciała, aromatyczny olejek do pielęgnacji ciała.